Jeg har ondt i tanden

Tidligere har tandpine været et stort problem. Man har ikke kunnet beskytte tænderne, hvilket er resulterede i, at man har været nød til, at rive dem ud eller gå rundt med en øm tand.

Heldigvis er tandpine i dag et meget mindre problem. Det skyldes at vi er blevet meget bedre til, at passe på vores tænder. Det sker blandt andet med hjælp fra tandbørsten, som de fleste bruger dagligt. Vi kan dog stadig godt være uheldige, at få ondt i en tand.

Når man begynder, at få ondt i en tand, er det en god ide, at søge tandlæge hurtigt. Der er nemlig ikke meget mere irriterende end, at slæbe rundt på en øm tand. Derfor opfordrer vi altid vores kunder til, at ringe for en akut tid, såfremt de får meget ondt i én eller flere tænder.

Der kan være mange grunde til, at man oplever tandpine, det kan blandt andet være:

• Hul i en tand. Små huller vil normalt ikke give tandpine, men når hullet når en hvis størrelse kan tanden begynde, at blive øm.
  • Tandrodsbetændelse. Hvis man har gået rundt med et hul i en tand i længere tid, der har fået lov til, at vokse sig stort, kan man risikere, at blive ramt af tandrodsbetændelse. Det er når bakterierne fra munden vandre ind og dræber tandroden. Det er meget smertefuldt og kræver hurtig behandling.
  • Tandkødsbetændelse. Skyldes bakterier der efterlades i munden og som angriber tandkødet. Normalt vil tandkødet hæve op og blive lidt ømt, dog normalt ikke ligeså smertefuldt, som et hul i en tand eller tandrodsbetændelse.
  • Paradentose. Hvis man igennem længere tid har døjet med tandkødsbetændelse, kan der gå betændelse i den knogle tænderne sidder fast i.
  • Tandfrembrud. Når en ny tand bryder igennem tandkødet giver det ofte smerter. Dette kendes specielt fra små børn, der ofte døjer med sådanne smerter. Det kan dog også ramme unge når visdomstænderne bryder frem.
  • Indbildt tandpine. Der er også mulighed for, at der er tale om en indbildt tandpine. Det skyldes oftest smerter i andre knogler, som f.eks. kæben.

Det er stort set umuligt selv, at gennemskue hvorfor man har smerter. Heldigvis er vi rigtig gode til, at gennemskue sådanne mysterier hos Tandklinikken København. Derfor kan du slippe for mange smerter og bekymringer, hvis du er god til, at kontakte os ligeså snart du oplever tandpine.

Det er dog ofte muligt, at forhindre tandpine. Dette gøres ved, at holde en god mundhygiejne. Det vil sige, at man sørge for, at børste tænderne grundigt flere gange om dagen, ligesom man også bør bruge tandtråd regelmæssigt.

Regelmæssig tandlæge kontroller er også vigtige for, at forebygge tandpine. Mange undlader desværre, at gå til tandlægen regelmæssigt, da de lider af tandlægeskræk. Det er rigtig ærgerligt, da det i sidste ende kan betyde tandpine.

Vi gør derfor meget for, at gøre dit regelmæssige tandlægebesøg til en god oplevelse. Således du trygt kan komme til os, hvis du skulle opleve problemer med tænderne.

Tandlæge København